reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Pavol Prievalský

Pavol Prievalský

Bloger 
  • Počet článkov:  17
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som menší brat, patriaci do veľkej rodiny božích stvorení. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

reklama

Nezaradené

Zhanobenie pamätníka obetiam stalinizmu

Pavol Prievalský

Zhanobenie pamätníka obetiam stalinizmu

Je zarážajúce, s akou ľahkosťou sa preniesli obrancovia obetí totalitných režimov, ponad zhanobenie pamätníka obetiam stalinizmu, ktorý sa stal v týchto dňoch.

  • 20. aug 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 276x
  • 2
Pohŕdanie ukryté za maskou tolerancie

Pavol Prievalský

Pohŕdanie ukryté za maskou tolerancie

Tolerancia býva často nulová práve u tých, ktorí sú jej najzanietenejšími vyznávačmi. Nedokážu zniesť iný názor, než je ten ich. Zosmiešňovanie protivníka býva neraz jediným argumentom. Sú totiž neotrasiteľne presvedčení, že pravda je iba na ich strane - tí na opačnej, sú podľa nich totálni hlupáci a úbožiaci, ktorí nedokážu pochopiť ich dokonalé rozumové postupy.

  • 7. jún 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 166x
  • 16
Dôkaz existencie Boha

Pavol Prievalský

Dôkaz existencie Boha

Dôkaz, o ktorý sme sa v našom „seriály“ usilovali a ku ktorému sme dospeli znie takto: Vzhľadom na svoju náhodilosť konečné súcna vyžadujú existenciu nekonečnej, svojbytnej, osobnej bytosti, ktorá je totálnym zdôvodnením všetkého bytia.

  • 14. mar 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 564x
  • 46
Dva nevydarené pokusy nájsť vysvetlenie sveta v ňom samom

Pavol Prievalský

Dva nevydarené pokusy nájsť vysvetlenie sveta v ňom samom

Tesne pred definitívnym záverom nášho „dôkazu“ uvedieme dve teórie, ktoré sa snažia nájsť vysvetlenie a zdôvodnenie sveta vo svete samom, teda bez toho, že by predpokladali existenciu transcendentnej, nadsvetovej, nadzmyslovej bytosti – Boha.

  • 11. mar 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 787x
  • 7
Pojem stvorenia podľa kresťanského chápania

Pavol Prievalský

Pojem stvorenia podľa kresťanského chápania

Dnes, ako sme to sľúbili v úvode do nášho „dôkazu“ existencie absolútnej bytosti z náhodilosti vecí sveta, sa zastavíme pri osvetlení pojmu stvorenia, ako ho chápu kresťania.

  • 8. mar 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 421x
  • 500
reklama
Princíp príčinnosti a dôkaz existencie absolútnej bytosti

Pavol Prievalský

Princíp príčinnosti a dôkaz existencie absolútnej bytosti

Snaha nájsť príčinu javov je pre človeka taká typická, že určitý problém pokladáme za vyriešený iba vtedy, keď sme objavili jeho pravé príčiny. Vysvetliť a pochopiť nejakú vec sa stotožňuje s objavením jej príčinného vzťahu k nejakému známemu alebo neznámemu činiteľovi. Toto je zrejme dôvod, prečo Aristoteles definuje filozofiu ako vedu, ktorá sa snaží objaviť a vysvetliť posledné (najhlbšie) príčiny súcien.

  • 4. mar 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 063x
  • 28
Kritika materialistickej tézy o nekonečnosti hmoty (dokončenie)

Pavol Prievalský

Kritika materialistickej tézy o nekonečnosti hmoty (dokončenie)

Naposledy sme začali skúmať materialistickú tézu o nekonečnosti a absolútnosti hmoty z filozofického hľadiska. Zostáva nám dokončiť v minulom článku načatú a sľúbenú kritiku predmetnej tézy.

  • 28. feb 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 109x
  • 54
Je filozoficky obhájiteľné stotožňovanie hmoty s absolútnom?

Pavol Prievalský

Je filozoficky obhájiteľné stotožňovanie hmoty s absolútnom?

V minulom článku bolo povedané, že prírodné vedy nedokazujú „nekonečnosť“ hmoty. Nedokazujú, lebo to presahuje ich metodické možnosti. Predmetom ich skúmania sú „kvantitatívne“ (koľkostné) aspekty hmoty, ako aj tie, ktoré sa dajú aspoň sčiastky koľkostne vyjadriť. O všetkých ostatných otázkach, ktoré nepatria do sféry merateľnosti, prírodné vedy nehovoria nič. „Konečnosť“ alebo „nekonečnosť“ hmoty (prípadne sveta) nie sú a nikdy sa nebudú môcť stať predmetom ich výskumu. To patrí do výlučnej kompetencie filozofie.

  • 23. feb 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 740x
  • 31
Prírodne vedy a „nekonečnosť“ hmoty

Pavol Prievalský

Prírodne vedy a „nekonečnosť“ hmoty

V našom rozumovom „dôkaze o existencii absolútnej bytosti ako nutnom predpoklade všetkého bytia“ ideme teraz hovoriť o náhodilosti hmotného sveta. Pokým náhodilosť mysliacich tvorov a iných živých bytostí nebolo ťažké spoznať (ako sme o tom hovorili v predchádzajúcom článku), náhodilosť hmotného sveta nie je taká zrejmá. Táto nejasnosť v poznaní mala a stále má vplyv na to, že niektorí pokladajú hmotný svet za absolútne bytie.

  • 21. feb 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 864x
  • 31
Existencia absolútnej bytosti, nutný predpoklad všetkého bytia II.

Pavol Prievalský

Existencia absolútnej bytosti, nutný predpoklad všetkého bytia II.

Pri našom rozumovom dôkaze existencie absolútnej bytosti, ktorá je nutným predpokladom všetkého bytia, začneme vymedzením niektorých pojmov. Cieľom tohto vymedzenia je príprava na otázku: Či súcno, ktoré bezprostredne poznávame, je náhodilé alebo absolútne?

  • 17. feb 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 866x
  • 12
reklama
Existencia absolútnej bytosti je nutným predpokladom všetkého bytia

Pavol Prievalský

Existencia absolútnej bytosti je nutným predpokladom všetkého bytia

Čo, alebo kto je poslednou a definitívnou príčinou všetkého bytia? Prečo jestvujem ja? Kto je pravou príčinou mojej existencie? Tieto a podobné otázky patria k najzákladnejším otázkam všetkých čias. Rozumom obdarovaný tvor sa neuspokojí s hocijakou odpoveďou. Chce mať istotu, aká je v najvyššej miere možná. Každá generácia si oné otázky kladie znova a znova, pretože odpoveď čím bližšia k pravde jej podá kľúč od všetkých ostatných tajomstiev života.

  • 14. feb 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 869x
  • 33
O pôvode náboženstva

Pavol Prievalský

O pôvode náboženstva

V minulom článku som sa venoval podstate náboženského javu. Dnes, ako som sľúbil, sa zastavím pri jeho pôvode. Najskôr priblížim, čo hovoria o pôvode náboženstva rôzni autori, ktorých názory v nedávnej minulosti boli väčšinovo preferované. Potom uvediem, čo hovorí opačná strana.

  • 10. feb 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 000x
  • 88
Jav zvaný náboženstvo a jeho podstata

Pavol Prievalský

Jav zvaný náboženstvo a jeho podstata

Prehŕňal som sa v brožúrkach a knihách z nie tak dávnej doby, ktoré pojednávali o náboženstve. Aby som získal vyváženejší pohľad, prečítal som aj niečo z druhej strany. Urobil som si zopár poznámok, s ktorými by som sa chcel s vami podeliť.

  • 7. feb 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 694x
  • 359
Prírodné vedy a otázka vyššej bytosti

Pavol Prievalský

Prírodné vedy a otázka vyššej bytosti

Ak minulá prednáška na tému „Dôkaz vyššej bytosti z mravných zážitkov“ prebehla v pokoji, pri ostatnej, konanej včera, som tŕpol, či sa aj mne neujde nejaká štipľavá poznámka, ak nie priamy útok na moju osobu. Hoci som bol celý čas ticho. Ale, gorila nikdy nevie, možno som pokyvkával hlavou a snáď tak dával súhlas jednej z prítomných strán.

  • 3. feb 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 913x
  • 81
Dôkaz vyššej bytosti z mravných zážitkov

Pavol Prievalský

Dôkaz vyššej bytosti z mravných zážitkov

Pretože ma zaujíma existencia vyššej bytosti, zúčastnil som sa prednášky, nesúcej veľavravný názov: „Dôkaz vyššej bytosti z mravných zážitkov“.

  • 31. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 986x
  • 9
reklama
Na návšteve u depresiou postihnutej gorily

Pavol Prievalský

Na návšteve u depresiou postihnutej gorily

Pamätám si, ako som bol navštíviť gorilu o niečo mladšiu než som ja, ktorá ale prekonala silnú depresiu a jej následky na ňu stále dorážajú. Chudera, stratila všetku nádej, že by nenávisť, strach, útrapy, nepokoj, neistota a smrť mohli niekedy ustúpiť dobrote, istote, radosti, životu.

  • 26. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 778x
  • 0
Čosi mi chýba

Pavol Prievalský

Čosi mi chýba

Som síce celkom vzhľadná gorila, ale živočích viac než trochu nešťastný. Kedykoľvek som si myslel, že som už dosiahol, čo som chcel, ihneď som bol zo svojho chvíľkového šťastia vyrušený nepokojom pochádzajúcim z neukojenej túžby, ktorá sa ozvala, len čo som dosiahol vec, o ktorej som si predtým myslel, že uhasí môj smäd po šťastí a plnosti života.

  • 22. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 530x
  • 1
reklama
SkryťZatvoriť reklamu