Dôkaz vyššej bytosti z mravných zážitkov

Autor: Pavol Prievalský | 31.1.2011 o 13:50 | (upravené 31.1.2011 o 13:57) Karma článku: 3,89 | Prečítané:  908x

Pretože ma zaujíma existencia vyššej bytosti, zúčastnil som sa prednášky, nesúcej veľavravný názov: „Dôkaz vyššej bytosti z mravných zážitkov“.

Skúsenosť mravného imperatívu, ktorý sa ozýva v srdci každej gorily vo forme kategorickej výzvy „Toto musíš, tamto nesmieš!“ bola východiskom, z ktorého prednášajúci odvíjal svoj dôkaz o existencii vyššej bytosti. V krátkosti načrtnem, o čo v jeho prednáške šlo.

Mravný zážitok gorily má tri aspekty:

1) Každá gorila v sebe cíti určitý druh vnútorného záväzného rozkazu robiť dobro a vyhýbať sa zlu. (Výnimky sú zriedkavé a sú skôr patologického rázu.) Hlas, ktorý v nej hovorí, je nekompromisný; nemožno ho uprosiť, ani si ho nakloniť. Možno ho iba umlčať, ale aj to iba na určitý čas. Napriek jeho nástojčivosti, gorila zostáva slobodná ohľadom podrobenia sa mu. V mravnom cítení jednotlivých goríl existujú väčšie, či menšie rozdiely, a to podľa stupňa výchovy, osobných daností i spoločnosti, v ktorej žijú. Všetkým je však jedno vlastné: poznajú pojem dobra a zla a cítia v sebe nutnosť konať dobro a vyhýbať sa zlu. Keď sa gorila zamyslí nad touto neodškriepiteľnou skutočnosťou v nej prítomnou, vtedy vypozoruje v hlase, ktorý ju zaväzuje a chváli, prípadne odstrašuje a karhá, niečo rozdielne od seba, niečo, čo ju presahuje. Onen vnútorný hlas je pre ňu potom hlasom samotnej „vyššej bytosti“, a zároveň je spoluúčasťou gorily na jej zákonodarnej moci.

2) Do prirodzenosti gorily je teda vložený zákon vyššej bytosti. Sloboda voči nemu je predpokladom pre druhú vnútornú stránku jej mravného zážitku – zodpovednosť. Všetky skutky, ktoré gorila vykonala na základe slobodného rozhodnutia, pripisuje sebe, ba musí ich nevyhnutne pripísať sebe: ony sú jej v najvlastnejšom zmysle slova, alebo ešte presnejšie, sú ňou. Gorila sa nimi realizuje, formuje, alebo deformuje, vyvíja sa, alebo krpatie, rastie, alebo upadá. Vo chvíľach mentálnej koncentrácie cíti, že za všetky skutky, ktoré vykonala slobodne, je zodpovedná. Cíti, že sa pred niekým iným, než je ona sama, musí za ne zodpovedať. Akokoľvek hmlistá a neurčitá je u niektorých goríl intuícia vyššej bytosti, nemožno popierať, že ona je „spoluprítomná“ v onom zážitku zodpovednosti, i keď ju vie len máloktorá z nich definovať v presných pojmoch.

3) Tretím aspektom mravného zážitku je sankcia. Potreba odmeny, alebo trestu je čas života vymedzeného gorile presahujúcou požiadavkou zmyslu pre spravodlivosť vloženého do jej prirodzenosti. Denná skúsenosť ju totiž znova a znova presviedča, že počas jej existencie nikdy nezavládne stav dokonalej spravodlivosti. Nijaké poznanie, ani žiadne opatrenia nespoznajú a neodhalia všemožnú nespravodlivosť proti nej páchanú, a ani ju pred ňou neuchránia. Presvedčenie, že stav nespravodlivosti nemôže byť definitívnym stavom a že spravodlivosť musí zvíťaziť, aj keď až po čase jej živočíšnej existencie, je zároveň intuíciou a dôkazom jestvovania vyššej bytosti.

To boli hlavné myšlienky, ktoré som si poznačil. Po prednáške nasledovala diskusia. Spomeniem dve námietky z auditória a reakciu prednášajúceho.

Prvá diskutujúca gorila chcela vidieť v onom hlase vyššej bytosti „kolektívny hlas spoločenstva všetkých goríl“, ktorý jednotlivca volá k zodpovednosti. Prednášajúci však odmietal túto mienku poukazom na to, že a) mravné záväzky nie sú iba spoločenského rázu; b) nie všetko, čo spoločnosť goríl nariadi, je dobré a záväzné; c) nariadenia a zákony spoločnosti nemajú samy v sebe absolútnu hodnotu, ak sa len nezakladajú na niečom „vyššom“ a napokon d) aj spoločnosť, ako taká, je zodpovedná za to, čo sa v nej slobodne stalo.

Nasledujúca diskutérka naopak tvrdila, že onen vnútorný hlas je „hlasom vlastného vnútra“ a jednotlivá gorila je zodpovedná iba voči tomuto hlasu, ktorý je jej absolútnym zákonom. Prednášajúci odmietol aj toto tvrdenie s tým, že keby si každá gorila bola vlastným zákonodarcom, mohla by sa v istých prípadoch od niektorých zákonov dišpenzovať. V skutočnosti si však gorila môže urobiť záväzok, môže sa rozhodnúť, zaangažovať, dať svojmu životu určitú náplň, ale nikdy sa nemôže sama sebe stať zákonodarcom. Tým menej môže vyniesť zákony, ktoré by boli absolútne platné a ktoré by ju zaväzovali za každých okolností.

Myslím, že som strávil príjemný a užitočný čas a že budem mať nad čím premýšľať. Slová, ktoré z úst prednášajúceho odzneli nielen na prednáške, ale potom tiež v rámci diskusie, urobili na mňa dojem. Aj keď by sa dalo namietať, ako hovorí jeden môj známy, že predmetný „dôkaz“ logicky predpokladá to, čo by vlastne malo byť predmetom dokazovania, toto mínus nič neuberá z jeho praktickej hodnoty.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Štátne IC vlaky začali opäť jazdiť. V čom sú iné?

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko sľubuje, že jej najrýchlejšie vlaky z Bratislavy do Košíc za štyri hodiny a 42 minút.

KOMENTÁRE

Smer je v jednoSmerke. Ako Mečiarov valec či kôl v plote

Fico sa k realite postavil chrbtom. Zahral sa na kôl v plote.

SVET

Útok pri istanbulskom štadióne neprežilo 38 ľudí

K útoku sa nikto neprihlásil, stopy majú ukazovať na Kurdskú robotnícku stranu.


Už ste čítali?